2.5
امتیاز

نکات مثبت

  • هزینه به صرفه
  • طراحی و تولید

نکات منفی

  • عدم برنامه ریزی روزانه
  • پشتیبانی ضعیف
  • عدم ارتباط با مدرس
  • تضمین ضعیف برای کسب نتیجه
  • بی نظمی در ارتباط بین بخش ها
  • کیفیت محتوایی بسیار ضعیف
هزینه به صرفه
10
برنامه ریزی روزانه
0
اطمینان از نتیجه
2
پشتیبانی همیشگی
3
ارتباط با مدرس
0
طراحی و تولید
6
نظم و ارتباط بین بخش ها
0
محتوای علمی و فنی
2

نتیجه نهایی

با وجود نقاط منفی فراوانی که در این دو بسته آموزشی وجود دارد، به نظر فقط می تواند مورد استفاده ی افراد بسیار مبتدی قرار بگیرد تا بعدها بتوانند با استفاده از بسته های آموزشی قوی تر، اشکالات و آسیب های این دو بسته را از صدای خودشان برطرف کنند.

از پیدایش «صداسازی» در کشورمان ایران، زمان زیادی نمی گذرد. شاید کمتر از بیست سال! یعنی کمتر از بیست سال است که تعدادی از افراد به عنوان شاخص و معیار، در زمینه ی صداسازی خود را به عموم افراد معرفی نموده اند. در سال های اخیر اما، اوضاع کمی دگرگون شده است. افرادی با ادعای «استاد» بودن در زمینه های گوناگون صداسازی، اقدام به انتشار بسته های آموزشی با عناوین گوناگون نموده اند.

حتما تا به حال شما هم این سایت ها را دیده اید و بسته های آموزشی آن ها را مشاهده کرده اید. و در پایان بررسی هایتان به شک و تردید افتاده اید که بالاخره کدامیک از این بسته ها و آموزش ها، می تواند به شما برای دستیابی به صدای مطلوب و طلایی کمک کند؟

در این مطلب می خواهیم با بررسی بسته های آموزشی موجود در سطح اینترنت، به شما کمک کنیم تا خودتان به قضاوت بنشینید و بهترین بسته ی آموزشی را انتخاب نمایید.

1. دوره جامع صداسازی

در باره ی این دوره نوشته شده است: «صداسازی نوعی بدنسازی و انجام نرمش هایی برای تارهای صوتی و حنجره ما محسوب می‌شود تا حنجره و صدای خودمان را تقویت کنیم و آن را پرورش دهیم تا صدایی پرقدرت، پرطنین و رسا برای صحبت کردن داشته باشیم، علاوه بر این صداسازی برای کشف و بهبود قسمت‌هایی از صدای ما (مخصوصا برای سخنرانی، گویندگی، خوانندگی و مداحی) است». تا اینجا که مشکلی نیست!

اما وقتی به سرفصل های دوره نگاهی می اندازیم متوجه درک نادرست مدرس محترم این دوره از موضوع صداسازی می شویم:

سرفصل های بسته آموزشی “دوره جامع صداسازی”

برخی از این سرفصل ها بسیار کُلی است؛ مانند: داشتن یک صدای خوب و قدرتمند. مدرس محترم بایستی توضیح می دادند که با چه تمرینات و تکنیک هایی قرار است در این بسته آموزشی، یک صدای خوب و قدرتمند برای هنرجو بسازند؟!

برخی سرفصل ها هم کاملا بی ارتباط به صداسازی و متناقض است؛ مانند: برطرف کردن صدای خشن و خش دار کردن صدا. اساساً تمام هدف ما در صداسازی این است که خش و گرفتگی صدا را برطرف کنیم. پس چطور می توان صدا را با تمرینات مختلف خش دار کرد؟ ضمن اینکه، مدرس در یک سرفصل می خواهد خشن بودن صدا را بردارد، سپس در سرفصل بعدی صدا را خش دار کند؟! این تناقض از کجا سرچشمه می گیرد!!!

البته اگر بخواهیم نیمه پُر لیوان را ببینیم و مثبت اندیش باشیم، مدرس محترم احتمالا منظورشان از خش دار کردن صدا، تمرینات وُکال فِرای بوده است. که احتمالا چون اطلاعاتی در باره ی وُکال فِرای و کارکرد آن نداشته اند، تمرینات وکال فرای را با عنوان «خش دار کردن صدا» مطرح نموده اند.

نکته ی دیگر اینکه، عنوان دوره اصلا با محتوا وسرفصل های آن همخوانی و تناسب ندارد. آیا واقعا «دوره جامع صداسازی» همین چند سرفصل خُرد است؟ پس فعال کردن رزونانس ها، پایین آوردن حنجره، ویبراتو، تحریر، وارم آپ، زیپ کردن تارها و … کجاست؟

مطلب مهم تر اینکه، این دوره پشتیبانی ندارد و شما نمی توانید به طور مستقیم با مدرس و مربی در ارتباط باشید و اشکالات احتمالی تان در استفاده از این دوره را برطرف نمائید. به شیوه 20 سال پیش بایستی برای مدرس ایمیل بفرستید!

شاید جالب باشد که بدانید قیمت این دوره با وجود عدم دسترسی مستقیم به پشتیبانی، 119.000 هزار تومان است که کل این دوره هم شامل 27 فایل صوتی است!

2. دوره صداسازی و تقویت حنجره

در باره ی این بسته آموزشی توضیحی این چنین آمده است: «امروزه یکی از دغدغه های اصلی مداحان و خوانندگان و حتی سخنرانان نحوه استفاده درست از تمامی ظرفیت های حنجره شان می باشد. ما در این دوره تجارب بیش از ۲۰ سال فعالیتهای استاد … را گرد آوری کردیم تا تمامی علاقمندان بتوانند با روش های علمی و ثابت شده علم پزشکی و صداسازی اجرای بسیار موفقی را داشته باشند».

سرفصل ها

این بسته آموزشی دو بخش مقدماتی و پیشرفته دارد. سرفصل بخش مقدماتی شامل این موارد است:

  • قسمت اول: اصول تنفسی
  • قسمت دوم: واکه ها یا مصوت ها
  • قسمت سوم: تمرینات وُکال فِرای
  • قسمت چهارم: شناخت انواع صدا
  • قسمت پنجم: گرم کردن صدا
  • قسمت ششم: صدای سینه
  • قسمت هفتم: صدای میانی
  • قسمت هشتم: صدای سر
  • قسمت نهم: تکمیلی صداها
  • قسمت دهم تا دوازدهم: تمرینات صدای میانی

و اما سرفصل های بخش پیشرفته که عمده ی مشکل ما با همین قسمت است، این چنین می باشد:

  • قسمت اول: اصول تنفس در صداسازی
  • قسمت دوم: تمرینات حلقی و گلویی
  • قسمت سوم: تمرینات گام به گام
  • قسمت چهارم: تاثیرات تغذیه با گرفتگی صدا
  • قسمت پنجم: وکال فرای
  • قسمت ششم: تمرینات وکال فرای
  • قسمت هفتم: تشخیص وسعت صدا
  • قسمت هشتم: تکنیک فاران جی
  • قسمت نهم: تکنیک ریپرول
  • قسمت دهم: شعرخوانی
  • قسمت یازدهم: پیدا کردن صدای میانی
  • قسمت دوازدهم: پیدا کردن نرم کام و سخت کام
  • قسمت سیزدهم: تمرین های تقویت لب ها و زبان ها
  • قسمت چهاردهم: تقویت تنفس دیافراگمی
  • قسمت پانزدهم: انواع صدا و راه های شناخت آن ها
  • قسمت شانزدهم: تمرینات صدای میانی
  • قسمت هفدهم: ادامه تمرینات صدای میانی
  • قسمت هجدهم: تمرین یک اکتاو
  • قسمت نوزدهم: تمرین یک و نیم اکتاو
  • قسمت بیستم: تمرینات فارن جی
  • قسمت بیست و یکم: شعرخوانی
  • قسمت بیست و دوم: پاسخ به سوالات
  • قسمت بیست و سوم: انواع دستگاه های موسیقی

در مقایسه با دوره جامع صداسازی که پیش از این نقد و بررسی کردیم، این دوره بیشتر شایسته نام جامع است! هر چند اشکالات متعدد و فراوانی در فایل های ویدئویی و محتوای این بسته آموزشی وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می شود.

تیزر بسته آموزشی صداسازی و تقویت حنجره

اشکالات این بسته آموزشی

به عنوان نمونه، مدرس محترم از فارنجیل که یک رزوناتور به شمار می آید با عنوان «تکنیک» و اسم «فارن جی» یاد می کند. در توضیحات این موضوع نیز با بیان یک الگوی اشتباه، صدای فارنجیل را اشتباه تولید می کند. اساساً صدای فارنجیل، بیشترین کمکی که به صدای خواننده می کند در تقویت صدای میکس است و نه تقویت صدای سینه. که مدرس محترم، در این فایل ها آن را به اشتباه توضیح می دهند.

در بدترین شکل ممکن، مدرس محترم با تولید یک صدای فالستو، آن را به هنرجویان به عنوان صدای میکس معرفی می کند. سپس به همین صدای فالستو در نهایت شگفتی، کمترین صدای ممکن از فارنجیل را اضافه کرده و آن را به عنوان الگوی تمرینی به مخاطبان خود معرفی می نماید!

اسامی و توضیحات مربوط به «لیپرول» نیز که کاملا اشتباه و غیرحرفه ای و مانند یک شخص مبتدی که تازه شروع به لیپرول می کند، بیان می شود. گویا که مدرس محترم، فقط صدای دُهل را از دور شنیده اند و حتی یک بار هم نزد یک استاد و مربی آگاه، تکنیک هایی که تدریس شان می کنند را آزمون و امتحان نداده اند.

تدریس مواردی مانند: صدای حلقی و گلویی، پیدا کردن نرم کام و سخت کام، شناخت انواع و وسعت صدا و …، تقریبا مربوط به سه دهه پیش است که بی اعتبار بودن، غیر علمی و آسیب زا بودن آن ها از یک روز آفتابی نیز روشن تر است. که البته مدرس محترم پا را فراتر از سه دهه پیش نهاده و صدای میانی را با استفاده از اصطلاحاتی مثل سخت کام و نرم کام برای مخاطبان توضیح می دهد. وی عنوان می کند: «برای رسیدن به صدای میکس باید نرم کام رو تقویت کنید»!

اما عمق فاجعه در این بسته آموزشی آن است که مدرس محترم نه به وسیله ی پیانو یا حتی کیبورد و هر ساز دیگری الگوهای تمرینی را نمی نوازد! بلکه بر اساس دانش ذهنی خود، نُت ها را به صورت آوایی کاملا جا به جا و اشتباه بیان می کند. به عنوان نمونه برای بیان تمرینات فارنجیل، وقتی می خواهد از نُت Do شروع به گفتن تمرین کند، از نُت La دیز شروع کرده و تا یک اکتاو بالاتر این نت را پیش می رود. تصور مخاطبان بخت برگشته نیز آن است که الگوی تمرینی دقیق و اصولی است.

نکته ی دیگر پیرامون این بسته آموزشی آن است که اساسا نظم و ترتیب ارائه ی تمرینات صداسازی است که می تواند هنرجو و هنرمند را به نتیجه ی مطلوب برساند. وگرنه با ارائه ی یک آش شله قلم کار به هنرجوی صداسازی، نه تنها او را سردرگم کرده بلکه آسیب های مختلفی را برای صدایش به ارمغان می آورید! در این بسته آموزشی در اولین گام، وکال فرای را (آن هم به نادرستی و اشتباه) آموزش داده اند. وُکال فرای در گام اول صداسازی آموزش داده می شود؟!

ضمن آنکه پشتیبانی و حل اشکالات با مدرس دوره، مشخص نیست که برای این دوره آموزشی وجود دارد یا خیر.

هزینه دو دوره مقدماتی و پیشرفته این بسته آموزشی که شامل 35 فایل ویدئویی به صورت کارگاهی و نه توضیحات علمی و فنی و مبتنی بر دانش روز صداسازی است، 196.000 هزار تومان است.

جمع بندی نهایی

در جمع بندی پایانی می توان گفت این دو بسته آموزشی، در کمیت و شمار فایل های آموزشی متوسط و در کیفیت و محتوای ارائه شده کاملا منسوخ و غیرعلمی است. خرید این بسته آموزشی و انجام تمرینات ارائه شده در آن دقیقا مانند حرکت کردن با سرعت زیاد، برخلاف جهت اصول حرفه ایِ صداسازی است. با توجه به سطح دانش ارائه شده در این بسته آموزشی به راحتی پس از مدتی، آسیب ها در صدای مخاطب خودش را نشان خواهد داد.

این مطلب ادامه دارد …